Skapa historia
Hur skapas historia? Av vem och varför? Här hittar du källor som du kan använda för att skapa historia och få förståelse för hur historia kan användas.
Detta är en samling dokument där man kan hitta information om de så kallade nomadskolorna som inrättades år 1913 i Sverige. Gå igenom dokumenten och skapa dig en bild av nomadskolan. Försök tänka dig in i elevernas, föräldrarnas och lärarnas vardag.

Ordförklaringar

Frågor

Bakgrundsinformation
Nomadskolan var en skola för barn till nomadiserande (kringflyttande och renskötande) samer som fanns kvar fram till 1962. De yngre eleverna gick i skolan i närheten av hemmet, men skolan för de äldre barnen kunde vara långt ifrån hemmet och  barnen fick då inackorderas hos främlingar eller bo i särskilda skolhem. Barn till icke renskötande samer skulle gå i den vanliga folkskolan där all undervisning skedde på svenska.

Den bakomliggande tanken till nomadskolan som skolform var den så kallade ”lapp ska vara lapp”-politiken som var utbredd från sent 1800-tal och in på 1900-talet. Själva begreppet kommer från kyrkoherde (och senare också nomadskolinspektör) Vitalis Karnell i Karesuando. Vitalis Karnell var också en av de som arbetade fram förslaget till hur nomadundervisningen skulle ordnas. Läs artikeln från Umebladet, den 7 februari 1906.

En tidningsspalt Klicka på bilden för förstoring.

Källa: KB:s digitaliserade dagstidningar https://tidningar.kb.se/

Benämningen ”lapp/lappar” som majoritetsbefolkningen i Sverige kallade det samiska folket användes länge vilket vi ser i dokumenten här. Numera används ordet same/samer. Det är också det ord samerna själva använder.

En sida ur svensk författningssamlingEn sida ur svensk författningssamlingEn sida ur svensk författningssamling 
Klicka på bilderna för att förstora.
En sida ur svensk författningssamlingEn sida ur svensk författningssamlingEn sida ur svensk författningssamling 

Källa: Svensk Författningssamling nr 287 år 1913 med ändrad lydelse av vissa delar av reglementet för lappmarks ecklesiastikverk. Läs framför allt § 15, § 16 och § 31-38.

Ett protokollEtt protokollKlicka på bilderna för förstoring

Källa: Protokoll från möte mellan nomadskolinspektör Bergström och nomadskolfullmäktige Ruong. Ur: Rikets nomadskolors arkiv, vol. AI:1.

Ett maskinskrivet dokumentEtt maskinskrivet dokument

Källa: Undervisningsplan för sjunde klassen läsåret 1950/51. Ur: Rikets nomadskolors arkiv, vol. FII:1


En grupp barn och lärare utanför en stor träbyggnad
Skolan i Gargnäs 1925. Ur: Svenska missionssällskapet kyrkan och samernas arkiv. Fotograf är troligtvis lappmissionär Gustaf Lundgren.

Två rader med matbord med elever sittande.

Änge barnhem. Ur: Svenska missionssällskapet kyrkan och samernas arkiv. Fotograf är troligtvis lappmissionär Gustaf Lundgren.
En grupp barn sitter i ett tält, en lärare sitter med en uppslagen bok.

Nordiska museets arkiv. Fotograf Carl Gustaf Rosenberg. Fotografiet, från 1930-talet, föreställer läraren Fjällgren som undervisar samiska barn i en skolkåta, Stora Axhögen, Härjedalen. CC BY-NC-ND

Ett handskrivet brevEtt handskrivet brev
Källa: Brev från lärarinna, okänt år. Ur: Rikets nomadskolors arkiv.
Avskrift (pdf)

Ett brevett brev

Källa: Brev från skolelev som tack för julgåvor till nomadskolinspektören 1918. Ur: Svenska missionssällskapet kyrkan och samernas arkiv, vol. AII:18.
Avskrift (pdf)

Brev Klicka på bilden för förstoring
Källa: Brev från förälder 1925. Ur: Rikets nomadskolors arkiv, vol. FI:1.
Avskrift (pdf)

Ett brev
Källa: Brev från tillsyningsmannen till lappfogden 1917. Ur: Lappfogdens i Västerbottens län arkiv, vol. EI:5.
Avskrift (pdf)

Ansvarig för sidan/kontakt 
Petra Nyberg